Zo organiseer je een burlesque show

 

Wat is er allemaal nodig voor de organisatie van een burlesque show?

(trust me, meer dan je denkt)

 

 

Als je zelf van plan bent om een burlesque show te organiseren of gewoon nieuwsgierig bent wat er allemaal bij komt kijken… lees dan zeker verder.

In deze blog neem ik je mee ‘achter de schermen’ bij de organisatie van een burlesque show!

 

 

Wat je ziet is het resultaat van veel voorbereiding

 

Wanneer je als publiek naar een burlesque show gaat kom je vanaf moment één in een andere wereld terecht. Een wereld vol sensualiteit en positiviteit.

 

De burlesque danseressen veroveren je hart act na act met hun prachtige kostuums, tot in de puntjes verzorgde haar en make up, sensuele dansbewegingen en verleidelijke striptease moves.

 

Wat je NIET ziet is al het werk dat vooraf ging aan die vijf tot tien minuten durende spetterende act: tientallen, zo niet honderden keren repeteren, geld sparen voor kostuums (of ze zelf maken!), onzekerheid, stress, createive melt downs.. kortom: een goede burlesque act ontstaat met vallen en opstaan en hier steekt enorm veel tijd en moeite in.

 

 

Vallen en opstaan… tot je kunt staan en opvallen.

 

  

Applaus voor iedereen net buiten de spotlight

 

Dat er burlesque danseressen nodig zijn voor een burlesque show, dat had je vast zelf ook al bedacht. Maar naast de burlesque danseressen zijn er nog tal van mensen en dingen nodig voor een zinnenprikkelende burlesque show.

 

Had jij aan alle onderstaande dingen gedacht?

 

       een host/presentator

       iemand voor licht en geluid (meestal twee personen)

       een backstage manager

       bediening

–     ontvangst /hostessen  (mensen die de gasten welkom heten, eventueel jassen aannemen en de gastenlijst controleert)

–      een fotograaf en/of videograaf 

       stage kittens (zij ruimen het podium op na elke act en zetten alles klaar voor de volgende act- goede stage kittens worden vaak onderschat, maar zijn absoluut onmisbaar!

 

 

Wil je zelf een burlesque show organiseren?

 

Als showproducer moet je verder nog rekening houden met:

 

       correcte promotie zodat je de juiste doelgroep aanspreekt (en genoeg tickets verkoopt) Denk aan het ontwerpen van een flyer, advertenties, facebook event maken etcetera.

       copyright: gebruik nooit zomaar foto’s van de danseressen die je zelf van hun facebook plukt, vraag hun om foto’s aan te leveren die je mag gebruiken en vermeld altijd de fotograaf. Een foto of afbeelding van google halen is NOT DONE. Je schendt hiermee copyrightrechten en kunt zware boetes krijgen.

       de ticketverkoop. Denk goed na over je ticketprijzen! Biedt ook je VIP tickets? gaan er ook tickets aan de deur zijn? HOE kan men betalen?

Een website met betaalmogelijkheden zoals Bancontact, Ideal en Paypal is een investering, maar als je van plan bent om meerdere shows te doen zou ik dit wel aanraden. Wanneer je alles aan de deur of via bankoverschrijving moet doen gebeuren er sneller fouten en het laatste wat je wilt is dat een gast toekomt die betaalt heeft, waar geen zitplaats meer voor is.

       administratie (betaling danseressen en personeel, opvolging ticket verkoop)

       klantencontact (het publiek moet minimaal een bevestiging van hun ticketaankoop krijgen met alle praktische informatie en eventuele dresscode)

       contact met de danseressen, host, persooneel, fotografen en locatie (je dient op tijd alle informatie van de danseressen te hebben zoals muziek en showgirl bio/portfolio met foto’s zodat de host en de mensen van licht en geluid zich kunnen voorbereiden. Ook dien je natuurlijk op tijd alle informatie te geven aan iedereen en duidelijke afspraken te maken over tijden, verwachtingen en betalingen om frustraties te voorkomen. Iedereen is vlak voor de show vaak al gestresst genoeg ;-)

        uitwerking en repetitie van de show Denk goed na over de volgorde van de acts. Het ‘verhaal’ van de show moet kloppen. Ook moet de show niet te lang duren (max 3 uren als er pauzes en dinner bij is vind ik). Maak minimaal een act sheet maar liefst een heel draaiboek van de show en repeteer dit ook één keer op voorhand

       de locatie is, naast het regelen van goede performers en andere medewerkers, uiteraad ook zeer belangrijk.

 

 

Houd bij het kiezen van een locatie rekening met:

 

       de bereikbaarheid (is er parkeergelegenheid?)

       de sfeer van de locatie (past dit bij het thema van je show? Ga je zelf nog decoratie moeten voorzien?

       eten en drinken

       vestaire (zeker in de winter)

       goed zicht op het podium voor alle gasten

       fijne stoelen is ook een must (mensen gaan minimaal twee uur op die stoel moeten zitten! En mensen laten staan is echt een no go.

       de prijs van de locatie en repetitiemogelijkheden (het is wel zo netjes om de danseressen en host minimaal één repetitie aan te bieden op het podium, soms moet je hier een volledige dag extra zaalhuur voor betalen.. *

       het aantal zitplaatsen: niet teveel en niet te weinig. Wanneer je voor het eerst een show organiseert raad ik maximaal 50 tot 80 plaatsen aan. Ben je uitverkocht dan je eventueel een middagshow toevoegen. Beter dat, dan een halflege zaal omdat je niet alle tickets verkocht kreeg.

       en last but not least: licht en geluid! Er dient een goede installatie aanwezig te zijn want slecht licht en geluid zal je niet in dank worden afgenomen, zowel door de danseressen als door het publiek. Enne, houd er rekening mee dat je Sabam moet betalen. Dit is een grote kost die je zeker moet incalculeren bij je ticketsale. (*soms betaalt de locatie dit, vraag dit na!)

 

 

Let op: De meeste theaters en cultuurcentra leggen hun programma een jaar op voorhand vast dus last minute een locatie boeken moet je niet op rekenen.

 

 

Hopelijk vond je deze tips fijn/ vond je het interessant om te lezen wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een burlesque show!

 

 Ben ik iets vergeten? Laat het me hieronder weten :-)



Veel liefs,

Eliza Kama

 

 

P.s Wil je een Kama burlesque show bezoeken?

Kijk dan hier: www.kamaworld.be/burlesque-shows

 

 

by Eliza Kama

Eliza Kama is sensual empowerment coach, professioneel burlesque danseres en eigenaresse van KAMA en Kama Boutique

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *